آموزش گیتار (جلسه ی دوم)

جلسه ی دوم

چگونگی گرفتن گیتار در دست

روی یک صندلی که دارای ارتفاع معمولی می باشد بنشینید.پای چپ را کمی بلند کنید(روی نوک پنجه) و پای راست را روی پای چپ بیاندازید.اجازه دهید ساز راحت روی پایتان قرار گیرد.گیتار را به نرمی و آرامی به بدنتان فشار داده و بچسبانید.بوسیله دست راستتان فاصله ی بین آرنج تا مچ ساز را نگهدارید.این روش باعث بالانس کامل ساز شده و ساز در جای خود استوار و محکم قرار می گیرد و همچنین باعث می شود که دست چپ بی عیب و آسان بر روی دسته ی گیتار به بالا و پایین بلغزد.

در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید….

دست چپ

شکل۱:حالت غلط انگشتان و کف دست را نشان می دهد.در این حالت صدا های تولید شده اصلا تمیز،صاف و شفاف نیستند چون سیم ها گرفته و خفه می شوند.

شکل۲:شست را در موقعیتی غلط نشان می دهد که فشار زیادی را تحمل میکند.فشار بر روی انگشتان غیرمتعادل و خیلی شدید است و باعث خستگی و اشکال در تندی حرکت انگشتان و دست می شود.

شکل۳:در این شکل شست در موقعیت و وضعیت درست قرار گرفته و انگشتان به صورت چکش های کوچک روی سیم ها فرود می آیند،فشار در حد معمولی و بالانس است.

دست راست

مضراب برای نواختن روی سیم ها در دست راست قرار می گیرد.مضراب با انگشت شست و انگشت اول به نرمی گرفته می شود،بطوریکه نوک کوچک آن به طرف خارج و بیرون دست باشد.انگشتان دیگر به هم چسبیده و در زیر شست و انگشت اول قرار می گیرند.ساعد با آراموش و راحتی کامل در جعبه رزونانس(جعبه صدا) ساز قرار می گیرد.

مضراب

اندازه و شکل مضراب بسته به سلیقه ی شخصی نوازنده می باشد.اگرچه مضرابی با اندازه متوسط و قطر مناسب می تواند نتیجه ای بهتر بدهد تا مضرابی کوچک و نازک.

این برش،اندازه ی متوسط و مناسب یک مضراب را نشان می دهد.به هر جهت در همه ی موارد،مضراب نباید دارای نوکی تیز باشد چون نوک گرد در همه ی شیوه ها و متد ها نتیجه ای بهتر داده است.

شکل۱:پیکان در تصویر نشان می دهد که انگشت کوجک در حالتی غلط قرار گرفته در این حالت مضراب نسبت به سیم ها حالتی عمودی دارد که صدایی تیز و نامتعارف می دهد.ضمن اینکه مچ خیلی خسته شده و تویض سیم ها به سختی انجام می گیرد.

شکل۲:در این شکل پیکان وضعیت انگشت کوچک را نشان می دهد که چگونه روی جعبه ی رزونانس(جعبه ی صدا)خوابیده و قرار گرفته مضراب در این حالت وضعیتی مایل دارد.صدا صاف و شفاف و قوی بوده و تعویض سیم ها و محل آن ها به آسانی صورت می گیرد.

وضعیت های درست و غلط

کسب تکنیک و مهارت نوازندگی،داشتن صدایی صاف و شفاف و رسیدن به موفقیت در کوتاه ترین زمان ممکن با وضعیت گرفتن گیتار ارتباط مستقیم دارد پس هنرجو باید با دقت به این تصاویر نگاه کرده و حالات درست را یاد بگیرد.

شکل ۱:یکان به فاصله زیاد بین شست و انگشتان که جرکتی کاملا غلط می باشد اشاره می کند.

شکل۲:وضعیت صحیح دست را نشان می دهد.شست بسته به انگشتان است و پیکان محل اتکا دسته گیتار را نشان می دهند.

شکل۳:این عکس که دنباله ی شکل یک می باشد نشان می دهد که چگونه دسته گیتار در گود افتادگی بین چهار انگشت و شست جای گرفته.این روش گرفتن گیتار در سرعت انگشتان و حرکت آن ها اشکال ایجاد می کند.

شکل ۴:روش صحیح و هنرمندانه ی گرفتن دسته ی گیتار را نشان می دهد.با توجه به این تصویر روش صحیح را بیاموزید.

شکل ۵:تعدادی از هنرجویان گیتار را در وضعیتی عمودی روی ران خود و با قاصله از قفسه ی سینه ی خود نگاه می دارند.در این وضعیت آرنج دست راست روی لبه ی گیتار می خوابد.این وضعیت به شدت نارات کننده،غلط و غیر هنرمندانه می باشد.

شکل۶:وضعیت درست بازو و ساعد را نشان می دهد.گیتار با زاویه ی ۴۵ درجه و مایل روی ران و جلوی سینه در کمال آسایش و استواری قرار گرفته.بازو و آرنج بطور طبیعی روی جعبه ی رزونانس(جعبه ی صدا)قرار گرفته و گیتار را نگاه می دارد.

ضربه های رو به پایین و بالا

ضربه ی رو به پایین که با شکل            نشان داده شده است،ضربه ایست که از بالا به پایین به سیم وارد می شود.

ضربه ی رو به بالا که با شکل           نشان داده شده است،ضربه ایست که از پایین به بالا یعنی به سمت خودتان به سیم وارد می شود.

شکل۱:ضربه ی رو به پایین براحتی اجرا می شود.این طرز ضربه زدن بیشترین مورد استفاده در نواختن گیتار را دارد.

این روش مضراب زدن برای حالت تعویض سیم یعنی گذر از سیمی به سیم دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

شکل۲:ضربه رو به بالا را نشان می دهد که جرکت سریع مضراب به سمت بالاست.مچ باید در همان وضعیت مضراب رو به پایین قرار داشته باشد.زمانیکه احتیاج به نواختن چندین نت سریع و پی در پی به روی یک سیم را داریم از حرکت پایین و بالا استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =