تحول در زندگی (جلسه هفتم)

چند عامل مهم برای شروع تحول

۱٫  پرهیز از وعده دادن و امروز و فردا کردن
یکی از بزرگترین مشکلات ما همین است که هر زمان می خواهیم تغییر در زندگی و اجرای برنامه هایمان را آغاز کنیم معمولا چنین جملاتی به کار می بریم:
“از فردا شروع می کنم.”
“الان حوصلشو ندارم”
“از ماه بعد آدم جدیدی میشم”
دلیل اصلی به کار بردن چنین جملاتی این است که ما تشنه تحول و تغییر نیستیم و یا آنقدر افق هایمان دور و دست نیافتنی و آرمانی است که ذهن ما نمی تواند برای آن برنامه ریزی کند.
ra4-2953
۲٫    شروع به انجام تغییرات جزیی
همان طور که در قسمت قبل گفتیم ، ذهن ما طوری ساخته شده که تمایل برای برنامه بلند مدت ندارد ، برعکس از تغییرات کوچک استقبال می کند ، طبیعی است که در مقابل هر تغییر کوچکی مقاومت خواهد شد . چنان چه این مسئله حتی قانون فیزیکی است ، قانون سوم نیوتون می گوید:”در مقابل انجام کار مقاومت خواهد شد.”در مقابل ، ما به عنوان کسی که می خواهد تغییر در زندگی خود به وجود آورد باید از تغییرات کوچک و جزئی شروع کرده و خود را پایبند به آنها کنیم تا مجموع این تغییرات کوچک ، عادات و رفتارهای مارا تغییر داده و منجر به تحولات بزرگ در زندگی مان شود.
به مثال های زیر توجه کنید:
تصمیمی داریم برای تغییرات جزئی مثلا کاهش وزن :
کم کردن خوردن شیرینی
روزی ۱۵ دقیقه پیاده روی کردن
کاهش تدریجی حجم شام
بهبود عملکرد در محل کار :
زودتر به محل کار رفتن
شروع خواندن یک کتاب برای کسب مهارت های شغلی
روابط بهتر با همسر :
همسر را با لحن محبت آمیز صدا زدن
افزایش تعداد دفعات لبخند زدن به همسر
۳بار تعریف کردن از همسر در روز
۳٫    شرطی شدن :
شرطی شدن سه مرحله مهم داشته و در راه ایجاد تحول ، نقش مهمی ایفا می کند. شرطی شدن در واقع عادت کردن تدریجی به برخی تغییرات است مراحل شرطی شدن به این ترتیب است:
شرط گذاری
مراقبت
حساب و کتاب
حال به توضیح هریک می پردازیم:
الف)شرط گذاری :
همان طور که گفتیم ذهن ما وعده های طولانی مدت را نپذیرفته و به سختی برای آن برنامه ریزی می کند . مثلا کسی که می گوید: “از این پس دروغ نمی گویم” نمی تواند از ذهن خود توقع برنامه ریزی برای رسیدن به چنین مقصودی داشته باشد.
پس بهتر است که ذهنمان را با تصمیمات خود همسو کنیم تا نتیجه ی بهتری به دست آید ، به همین منظور ما شرط های کوتاه مدت یه روزه با خود می گذاریم ، مثلا “امروز”برای کاهش وزن خود شیرینی نمی خورم . به همین ترتیب می توانیم موارد دیگری را نیز به شرط گذاری روزانه خود اضافه کنیم.
به طور مثال :
امروز سر کلاس با دقت به حرف های اساتیدم گوش می دهم.
امروز در محل کارم بهترین بازده را خواهم داشت
امروز به پدرو مادرم بی احترامی نمی کنم.
امروز به همسرم در کارهایش کمک می کنم.
و…
دقت کنید که شرط ها برای همان روز است. یعنی به ذهن خود بگویید “همین امروز این موارد را رعایت کن نه تا آخر عمر”به همین ترتیب اگر در روزهای دیگر هم به همین ترتیب پیش برویم می توانیم به تدریج تغییراتی هم را در خود به وجود می آوریم. این از مراحل شرط گذاری.

HamMihan-201514882610854440121435260213.9453
ب)مراقبت:
همان طور که در بخش قبلی گفتیم ، بلافاصله پس از تصمیم به تغییرات کوچک ، موانع سر راه ما سبز می شوند و در واقع در مقابل تغییر ، مقاومت می شود. گفتیم که این یک “قانون طبیعی” است.
پس برای اجرای صحیح شرط هایی که صبح با خود گذاشته ایم ، احتیاج به مراقبت داریم، یعنی باید همواره مرافب مقاومت و تله هایی که بر سر راه پایبندی به شروط صبح گاهی مل قرار می گیرد، باشیم و منتظر چنین مقاومت هایی و آماده برای مقابله با آن باشیم.
بنابراین ، پس از شرط گذاری صبحگاهی ، نیاز به مراقبت از شروط و قول و قرار های خود در طول روز داریم.
حال چنان چه مراقبت هم کردیم ولی باز هم در تله ی عادات گذشته ی خود گرفتار شدیم چه کنیم.
مثلا شرط گذاشتیم برای کاهش وزن شیرینی نخوریم. طبق قانون مقاومت در مقابل تغییر ، همان روز همکار ما با یک جعبه شیرینی تر به محل کار امد ، ما هم علی رغم مراقبت نهایی تسلیم شدیم و چند شیرینی تر خوردیم! اکثر ما در چنین مواقعی به خاطر اراده ضعیف یا راحت طلبی می گوییم،” امروز که خراب شد ، باشه از فردا شروع می کنم”. این دقیقا خطای بزرگتری اط تسلیم و زیر پا گذاشتن شرط است.
راه درست این است که در درجه نخست مراقبت و قدرت ارده خود را بالاتر ببریم تا چنین اتفاقی نیفتد ، اما چنان چه به هر دلیلی شرط خود را زیر پا گذاشتیم ، بلند شویم و در ادامه روز به شرط و مراقبت خود ادامه دهیم.
لطیفه ای هست که می گویند:”فردی در یک خیابان شلوغ و پر تردد زمین خورد و برای این که در مقابل مردم ضایع نشود تا مقصد نمی خیز رفت.”
ما به این لطیفه و کار فرد می خندیم ولی در واقع در مواردی خود ما نیز پس از زمین خوردن سینه خیز می رویم و این تله ی جدی تری است که باید مراقب آن باشیم و باز به راه خود ادامه دهیم و تصمیم بگیریم در ادامه ی روز بیشتر مراقب باشیم.
ج) حساب و کتاب :
در پایان هر روز با مرور شرط های صبحگاهی و مراقبت هایی که در طول روز داشتیم عملکرد خود را بررسی کرده و نقاط قوت وایرادات خود را تحلیل کنیم.
درست مثل یک تیم فوتبال که پس از انجام هر بازی ، با دیدن فیلم آن بازی ، عملکرد خود را بررسی و تحلیل می کنند، ما نیز در پایان روز باید آنچه را در طول روز گذشته ، بازبینی کنیم، اگر در پایبندی به شرط موفق بوده ایم ، خدای خود را شکر کنیم و چنان چه در تله افتاده ایم و شرط را زیر پا گذاشته ایم ، مراقب باشیم تا روز بعد در ان تله که موجب شکستن شرط شده است، نیفتیم.

سعی و تلاش( موفقیت جلسه ششم )

تصویر سازی ذهنی(موفقیت جلسه پنجم)

عدم نگرانی (موفقیت جلسه چهارم)

عدم حساسیت (موفقیت جلسه سوم)

تکرار عبارات تاکیدی (موفقیت جلسه دوم)

جملات منفی(موفقیت جلسه اول)

http://aghayedana.ir/wp-content/uploads/2016/06/ra4-2953.jpg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =